Siirry uusimpaan kommenttiin

Valokuitu Plus -modeemi F-3890v3, yhteys katkeilee

Lyhyen keskusteluiden selailun jälkeen "mukava" huomata että tämä purkki tuntuu ongelmia aiheuttavan aika monelle. Itsellä ongelma on yhteyden ajottainen katkeaminen, joka kestää sellaisen 5-10 min. Piuhojen irrottelu ei nähdäkseni ole auttanut asiaa, ainoastaan rauhallinen odottelu lopulta lopettaa purkin status-valon vilkkumisen ja netti taas pelaa. Tätä nyt toistaiseksi on tapahtunut vain 1-3 kertaa viikossa, mutta usein juuri kriittisesti jonkun duunipalaverin aikana.

Purkin logi näyttäisi virheen sattuessa tuottavan
DNS name resolution failure (wpad.bb.dnainternet.fi)
TR-069 connectivity to (saas.friendly-tech.com) has failed
DNS name resolution failure (saas.friendly-tech.com.asetussivu)

-tyylistä messua. Joskin kyllä samoja virheitä se satunnaisesti puskee tälläkin hetkellä vaikka netti taas on jonkin aikaa toiminut.

Olisi pitänyt tietää että ei kannata DNA:n omaa purkkia hankkia. En juurikaan näistä antennijohto-purkeista mitään tiedä, niin tuli sitten tämä virhe tehtyä. Tässä tapauksessa vika voi kyllä olla myös purkin ja talojakajan välissä, ehkä täytyy jaksaa kysyä asiasta ennen kuin alkaa purkkia vaihtamaan. Joku viisaampi voi silti jo ehdottaa toimivampaa vaihtoehtoa tälle ihmelaitteelle.

Kommentit

  • Uusi purkki ei välttämättä ole kunnossa, kun se kotiin tulee, tai mahdollisen ohjelmistopäivityksen jälkeen. Se pitäisi resetoida painamalla reset-reikää kynällä tms. n. 30 sekunnin ajan yhtäjaksoisesti, kun siinä on virta päällä.
    Tuossa voisi olla turvallisempi purkki, jota DNA ei pääse omilla toiveillaan sotkemaan:
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/42317/njkcn/AVM-FRITZ-Box-6660-Cable-langaton-Dual-Band-WiFi-6-kaapelimo

    PW
  • Hei Ville!

    Ikävä kuulla, että modeemin kanssa on ilmennyt ongelmia! Yhteyden katkeilun takia kannattaa olla suoraan yhteydessä asiakaspalvelumme vikapäivystykseen maksuttomassa numerossa 0800 300 500 jossa päästään tutkimaan tarkemmin mistä tuo johtuu. Vika voi tosiaan olla muuallakin kuin itse laitteessa joten tuo on hyvä selvittää. Samalla voidaan tarvittaessa myös tilata huoltokäyntiä mikäli tähän on tarvetta.

    Meidän kautta hankitut modeemit ovat täysin kunnossa kun ne asiakkaille toimitetaan ja kaikki modeemimme ovat turvallisia käyttää. Vikatilanteissa kannattaa aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme jonka kautta vian aiheuttava syy saadaan selvitettyä.

    DNA Ilkka palveluasiantuntija
  • Kirjoitin tuohon ketjuun eilen samasta aiheesta: https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/sagemcom-f-3890v3-modeemi-vaittaa-ettei-yhteyksia-/

    Olen ollut tukeen parikin kertaa yhteydessä ja ovat sitä mieltä että vika on softassa ja päivityksen "pitäisi tulla pian", mutta ei ole kuulunut. Katkominen alkaa lyhyillä pätkäisyillä ja pahenee hiljalleen. Samalla logiin tulee Signal-puolelle useampiin kanaviin Correctables -merkintöjä. Ainoastaan tehdasasetusten palauttaminen ja modeemin pitäminen pois virroista jonkin aikaa palauttaa laitteen toimintavarmuuden. Pari viikkoa jaksaa kerrallaan ja sitten alkaa taas putoilla linjoilta.

    Modeemin vanhempi versio toimi tässä suhteessa luotettavammin ja tasaisemmilla yhteysnopeuksilla, joten harmittaa että virtalähteen hajoamisen vuoksi tehty ostos tuottaa lähinnä ongelmia :(. Oma modeemi on siltaavassa tilassa ja kiinni erillisessä reitittimessä.
    Tommi
  • Tuleeko kiinteistöön kuitu. Tuollainen vika saattaa johtua kuituviasta (hiushalkeamia kuidun kuoressa. Sen toteaminen ja vikapaikan löytäminen vain on vaikeaa.

    PW
  • Joo kiinteistöön tulee kuitu talon jakokeskukseen, josta antennipiuhaa pitkin asuntoon.

    Selvästi karma asialla kun nyt katkesi yhteys toisen kerran saman päivän aikana heti kun aloin ääneen valittamaan. 😀 Sitä ennen tein tuon 30s resetin aamulla purkille, mutta eipä sekään siis auttanut.

    Nyt tein sellaista vianetsintää että olin ensin koskematta mihinkään johtoihin n. 10 min ilman että netti alkoi toimimaan, mutta aika lailla heti kun otin antennipiuhan irti seinästä ja laitoin takaisin, alkoi yhteys taas toimimaan. Aika hämmentävää toimintaa.

    Siitä pisteet DNA:lle että olivat yrittäneet jo soittaa kun laitoin virallista viestiä aspaan. Täytynee soittaa takaisin kunhan kerkeän.
    Ville
  • Ville: pelkkä tehdas-reset ei auttanut minullakaan ensimmäisellä kerralla. Pidin laitteen pidempään resetin jälkeen poissa virroista ja sitten takaisin tulille. Virhelogi oli vasta tämän jälkeen tyhjä ja yhteys palautui normaaliksi. Eli resettikään ei tyhjentänyt (välimuisti?) modeemia ihan kokonaan ja siksi yhteys edelleen pätki.
    Tommi
  • Mahtaisiko auttaa pelkän Event log:n tyhjentäminen laitehallinnasta aika-ajoin. Jospa se täyttyy, eikä modeemi osaa vanhoja poistaa?
    PW
  • Mulla on modeemi tehnyt nyt ihan samaa yhteyden katkomista toista päivää. Ei auta laitteen resetointi tai uudelleenkäynnistys. Jotain pitäis asialle tehdä.
    Joni
  • Joo.. Ongelmat vaan jatkuu ja päivitykset lagaa ja tuessa pyydetään resetoimaan laite. Huoh..
    Kaji
  • Samassa ruljanssissa täällä ollaan edelleen. Modeemi putoilee jatkuvasti linjoilta ja vaatii sekä resetoinnin että virroista pois käyttämisen, jotta yhteys palautuu. Tämä siitä huolimatta että laite on siltaavassa tilassa WiFi-reititinkin pois päältä, jolloin kuvittelisi että edes laitteen perustyö, linjan pystyssä pitäminen, onnistuisi. Mutta ei. Eikä ilmeisesti edelleenkään ole asian korjaavan softapäivityksen aikataulua?

    Ihan mahdotonta hommaa kun kahden ihmisen etätyö keskeytyy jatkuvasti surkean modeemisoftan vuoksi.
    Tommi
  • Täällä samaa vikaa, yhteys putoilee satunnaisesti, tämä vika alkanut noin 17.5 --> tähänpäivään asti. (5.7)

    Aspaan oltu yhteysissä 5-7 kertaa ja sanoo että singaalit on hyvät, mutta tuntuu siltä että kukaan ei tiedä missä vika on.

    Huoltomies on käynyt vaihtamassa osat eteiseen ja modeemin taakse seinään, eikä auttanut, eli alkaa vaikuttaa siltä että tää modeemi ei ole mistään kotosin.

    Jotaki korvauksiahan tässä pitää alkaa kyselemään ku kolmatta viikkoa mennään näitte vikojen kanssa.
    Joni
  • Aloittajallakin sama vaiva jatkuu, nyt ehkä tapahtunut hieman harvemmin kuin alussa. Mielenkiintoisesti itselläni korjaukseen riittää pelkästään kun otan antennijohdon seinästä irti ja laitan takaisin.

    Kaiken kaikkiaan outo ongelma, en usko aspan tätä pystyvän korjaamaan kun ongelma lienee modeemin raudassa tai softassa.
    Ville
  • DNA:lta tuli tänään vahvistus, se on niitten päässä vika, ja alkoivat tutkimaan mistä johtuu. joten tällä viikolla varmaa selviää miten käy.
    Joni
  • Itsellä yhteydet parani huomattavasti, kun viimein se hehkutettu päivitys tuli modeemiin. Sai kyllä odottaa viikkoja sitä.
    Kaji
  • Samaa vikaa siis todella monella ja myös itselläni. Ja edelleen. Eli tuolla DNA:n "omalla" purkilla ei tee mitään eikä sitä saa millään toimimaan.

    Reklamaatiota kehiin vaan, jos pätkii.
    Jari
  • Toiseen ketjuun ehdinkin jo kirjoittaa, että meillä auttoi modeemin vaihto samanlaiseen uuteen. Vaihdon jälkeen yhteys on pysynyt pystyssä, eikä aiempaa pätkimistä ole ollut. Asetukset ovat identtiset.
    Tommi
  • Ok, kiitos. Pitääpä kiikuttaa tuo sitten tiskille.
    Jari
  • Kannattaa katsoa modeemin laitehallinnasta Connection välilehdeltä Power arvot. Tuo modeemi on herkkä yliohjautumaan vähänkin ylisuurilla signaalivoimakkuuksilla.
    31.8 jälkeen DNA on pudottanut signaalivoimakkuuksiaan jonkin verran, joten joiltakin voi ongelma olla entinen.
    PW
  • Tuon päivityksen jälkeen tuntui tosiaan toimivan hetken ihan hyvin, nyt sitten taas sama laulu jatkuu, nyt tapahtuu alkanut pätkäisemään 2-5 kertaa päivässä. Nämä määrät alkavat sen verran ärsyttää, että täytynee yrittää uudella boksilla, jos tuossa nykyisessä nyt olisikin sitten vikaa.
    Ville

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti. Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.