Siirry uusimpaan kommenttiin
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Verkkoyhteys katkeaa kerran päivässä

Hei,

Muuttaessani uuteen asuntoon Lokakuussa 2017, hankin DNA:lta DNA Valokuitu Plus -modeemi DG200AC Ethernet- ja DSL-talouksiin
modeemin. Modeemi toimi aika tarkalleen vuoden päivät aivan normaalisti eikä verkkoyhteydessä ollut mitään moitittavaa.
Siitä tasan vuoden kuluttua Lokakuussa 2018 muutin saman kerrostalon viereisessä rappukäytävässä sijaitsevaan asuntoon. Käytössäni edelleen sama modeemi, mutta verkko alkoi oireilla ensimmäisestä päivästä lähtien, yleensä noin klo: 19.00-19.30 välillä verkkoyhteys katkeaa n. 30sec ajaksi. Joskus pätkäisy venyy suuntaan tai toisella jopa parilla tunnilla.
Tässä linkki modeemin ohjeisiin. Tässä järjestyksessä verkkoyhteyden katkeaminen ilmenee.
1. Verkkopelin tai Suoratoisto-sovelluksen yhteys katkeaa.
2. Modeemin Broadband valo pimenee.
3. Internet-osoitin muuttuu punaiseksi noin 10 sec 2. vaiheen jälkeen.

DNA:lle soittaessani näkivät jostain lokista että yhteys on katkeillut juurikin mainitsemaani aikaan, mutta tarkempaa selitystä/selvitystä ei saatu.
Huoltomiehen voi laittaa paikalle, mutta:
a) Jos vika paljastuu ns. itse aiheutetuksi, niin lasku tulee itselle (Joka on täysin ymmärrettävää)
b) Vika ei todellakaan tule käymään ilmi ns. virka-aikaan, joten palaamme vaiheeseen a), jolloin lasku tulee jo pakostikin ilman että mitään on selvinnyt.

Mielenkiintoista tässä on myös se että, vuosia taaksepäin minulla oli myös DNA verkkoyhteys ja DNA:lta ostettu kaapelimodeemi, tämä sama tapahtui myös silloin.
Noin 2-3 vuoden kuluttua modeemin ostamisesta verkkoyhteys alkoi pätkäistä kerran päivässä.
Hölmönä menin ostamaan uuden modeemin, (MUTTA) vika kuitenkin korjaantui ja katkeilu loppui.

Mutta ei kai tuossa modeemin uusimisessa nyt ole 1,5 vuotta oston jälkeen mitään järkeä? Varsinkin jos sen joku tekninen klikkailu korjaisi...

Olen siis soittanut DNA:lle, ja sieltä mainittiin:
1. Lähteekö kerrostalossa joku virtalaite samaan aikaan päälle?
2. Modeemistasi on loppunut takuu. (Vaikka takuuta pitäisi olla vielä 0,5 vuotta jäljellä)

Verkkoyhteyden pätkäistessä olen yrittänyt käydä lukemassa modeemin Event Logia, mutta siellä on kohtalaisen hankalasti ymmärrettävää ja jokaisen kirjauksen googlettelu ei ole auttanut kyllä yhtään.

Olisiko kellään ideoita?

Kommentit

  • Kun muutit toiseen huoneistoon, niin muuttiko DNA kytkennän silloin talojakamossa?
    Kumpi yhteysmuoto sinulla on - ethernet vai DSL?
    Voisikohan ongelma johtua viallisesta ethernet-kaapeloinnista asunnon oalta, jonne muutit.
    Jos DNA on lokeistaan voinut todeta pätkimisen, niin niin huoltokäynti on sinulle ilmainen, ellei vika ole huoneiston sisällä esim. viallinen ethernetkaapeli huoneistossa.
    PW
  • Hei PW!

    Ja kiitos vastauksestasi.

    Valitettavasti en osaa vastata ensimmäiseen kysymykseesi (kytkentä talojakamossa). Tästä minulla ei tietoa.
    Yhteysmuoto on DSL (Ilmeisesti tarkemmin: VDSL)
    Huoneistossa on siis wanha kunnon puhelinpistoke, josta lähtee RJ11 kaapeli modeemiin. Modeemin ja puhelinpistokkeen välillä on testattu ainakin kahta eri RJ11 kaapelia (ellei jopa kolmea), joten johtovika pitäisi olla suljettu pois. Yksi näistä kaapeleista oli modeemin mukana tullut, ja toinen oli ostettu uutena verkkokaupasta. Ja vika tosiaan jatkui kaikilla kaapeleilla.

    Testauksista en tosiaan tainut vielä kovin laajalti kertoa.
    Pätkiminen on nyt jatkunut nyt siis keskimäärin 6kk (Saman ajan jonka olen nykyisessä asunnossa asustellut)
    - Modeemia on tosiaan käynnistetty uudestaan, sekä resetoitu.
    - n. 2-3kk sitten Modeemin asetuksissa tarjottiin päivitystä, joka ei korjannut ongelmaa.
    - Modeemi on palautettu tehdasasetuksille, joka ei korjannut ongelmaa.
    - Testattu siis eri RJ11 kaapeleilla, ei vaikutusta.
    - En muista varmaksi, mutta saatoin kokeilla jopa rukoilemista, vaan ei ollut apua siitäkään.
    - Yhteys pätkäisee molemmissa LAN- ja WLAN verkoissa.

    - Suunnittelin jo että jos modeemin päivittäinen uudelleenkäynnistys auttaisi asiaan (jota en ole kerinnyt vielä testaamaan), voisin ostaa vaikka ajastimen, joka katkaisisi modeemilta virran joka yö n. 4.30

    Modeemista ei siis katkea virta, eikä se kokonaan resetoi itseään (että kaikki valot sammuisivat). Pätkäisy kestää oikeastaan vain lyhyen ajan n. 30 sec, mutta joissakin suoratoistopalveluissa, sekä verkkopeleissä tämä ei paljoa lohduta.

    Googlettelu toi joskus yhdeksi vaihtoehdoksi DHCP lease ajan pidennyksen, mutta tämän modeemin asetuksista en vain millään löydä tuota asetusta (Aikaisemmassa ciscon modeemissa tämän löysin, muttei siltikään auttanut).
    Miguel

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.