Tämä viesti on vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.
Etsimäsi kommentti on joko siirretty toiseen keskusteluun tai poistettu kokonaan.

Wbox HD

Hei!
Ostin käytetyn Wbox HD:n eli Humax HDPVR-1000C:n katsellakseni Olympialaisia.
Onko tälle mallille saatavissa enää päivityksiä?
Hämmästyksekseni osa SD-kanavista putosi pois mm. Fox. Lähetyssignaali ilmoittaa tehoksi vain 50%, joskin laatu on kaikilla (näkyvillä) kanavilla 100%. Onko tämä laitteen ominaisuus vai johtuuko se kaapeliverkosta. Vanhalla Topfieldillakin oli vaikeuksia näyttää Foxia, mutta signaalin se sentään sai. Asun kantakaupungin alueella, jossa kaapeliverkko on ollut käytössä jo 80-luvulta. Missä vika ja onko mitään tehtävissä?

Kommentit

  • FOX lähetetään nipussa 30 arvoilla 186 MHz 6900 ksym/s 256-QAM.

    Muistaakseni Wbox HD:n luvattiin, että sitä tullaan päivittämään jatkuvasti. En tiedä unohtuiko tuo, kun Wbox HD2 tuli markkinoille.
    Kumpi boxisi on? Laitetunnistetiedot ovat erilaiset, joten automaattinen päivitys Humaxiin ei onnistune.
    Laita boxi tehdasasetuksille ja hae kanavat uudestaan.
    Kyllä tuon boxin pitäisi hallita QAM 256.

    Voit koittaa ym. arvoilla hakea manuaalisesti.
    Arvot mahdollisesti muihin puuttuviin kanaviin voit katsoa http://dvb.welho.fi/ sivulta.

  • Suosittelisin kokeilemaan tehdasasetusten palautusta sekä kanavahakua jos et vielä niitä ole kokeillut. Pelkkä kanavahaku ei useinkaan riitä, vaan olisi hyvä palauttaa laite tehdasasetuksiin.

    Suosittelisin tarkistamaan television antennijohdon tilanteen. Se ei saisi olla yli 4 metrin mittainen eikä jatkettu mistään kohtaa. Myös vanha antennijohto voi aiheuttaa ongelmia. Kanavat tulevat kanavanippuina antennijohtoa pitkin ja pienikin rikkouma johdon sisällä saattaa aiheuttaa ongelmaa joillekin kanavanipuille vaikka osa kanavista näkyisikin moitteitta. Mikäli sinulla on toinen antennijohto, kannattaa kokeilla sen vaihtoa.

    Laitoin päivitys asian selvitykseen. Vastaan tähän ketjuun kun saan asian selvitettyä.

  • Jaossa olevat päivitykset löydät osoitteesta http://dvb.welho.fi/. Valitse sijaintisi ja tarkista sivun alhaalla oleva kohta Service information (Software updates). Päivitys on jaossa ainakin PK-seudun verkossa.

  • DNA:n kaapeliverkossa on edelleen jaossa tuorein (ja uudempaa ei takuuvarmasti enää tule. Niin tuskan takana oli saada tuokin päivitys.) 1.00.13 firmis Humax wboxiin. Se korjasi tallennusongelman tietyiltä HD-kanavilta. Rikkoi kuitenkin samalla toisen EPG-moodin ainakin Soneran kaapeliverkossa (eli Soneran verkossa boksi tilttaa, jos käytät kyseistä EPG-moodia. DNA:n verkossa EPG ok).

    Digiboksien voimakkuus/laatu signaalit ovat aika epämääräisiä indikaattoreita. Itselläkin on ollut aina voimakkuus 55-70 % tasolla riippuen kanavanipusta eli taajuudesta, mutta laatu on aina 100%. Asunto on uudehko ja antennipiuhoitukset nykyaikaa. Hyvin on toiminut kaikki kanavat.

    Epäilisin ensimmäisenä antennijohdotuksia seinästä boksille sekä myös seinänsisäisiä vetoja (80-luvun tekniikka). Varsinkin kun ongelmia on ollut myös Topparilla. Loppupeleissä ero voi johtua myös laitteiden virittimistä heikolla signaalilla. Niiden herkkyyksissä on eroa.

  • Voimakkuus %:t ovat kovin laitekohtaisia. TV on suoraan kahtiajaon perässä ja kertoo 100 %. Topfieldin HD boxi on saman kahtiajaon toisessa haarassa ja kertoo 70-80 %:n voimakkuutta. Aikoinaan minulla oli HD boxin paikalla Topfield 5100 perusboxin klooni, joka kertoi 51 % voimakkuutta (on vielä RF-käytössä keittiöön).
    Tuon kloonin päivittäminen TF:n päivityksillä oli hieman monimutkaista :-)
    Ilmeisesti sinulla ei Wboxin firmispäivitys Humaxiin ole mennyt ihan kaikilta osiltaan nappiin, koska laite toimii huonommin Soneran verkossa (siellä kanavat haettava uusiksi tehdasasetusten kautta).

    Kyllähän 80-luvun ketjuverkot saattavat olla ongelmallisia etenkin, jos kaapeleiden veto on jouduttu tekemään puolipakolla ahtaisiin putkiin tai jos niitä on yritetty vaihtaa kaksoissuojattuihin kaapeleihin - onnistumatta.

    Vanhemmissa laitteissa ongelmana voi myös olla laitteiston ohjelmistoon sisällytetyt kanavataajuudet, jotka saattavat olla porrastettu analogisen verkon taajuuksiin. Digiverkkoon taajuudet muuttuivat hieman, joten joidenkin kanavien osalta voi joutua asentamaan ne kanavaparametrien mukaan manuaalisesti.

  • Moi!
    Kiitos vastauksista. Vetäisin tehdasasetuksille, tarkistin viimeisimmän päivityksen (1.00.13) ja hain kanavat manuaalisesti. Silti se FOX vaan puuttuu ja signaalivahvuus pyörii 51% kieppeillä. Seuraavaksi vaihdan suoran antennijohdon boksista liittimeen, koska nykyinen kulkee APC:n vikavirtasuojan kautta (joskin kuvittelin sen myös toimivan jonkinlaisena vahvistimena). Epäilykseni alkavat kaatua kohti talon kaapeliverkon kuntoa, mutta sille tuskin voin kovin paljon itse tehdä ;-)
    Noh, elämää on ilman Foxiakin ja HD-kanavat näkyvät hienosti!

  • Kiinteistön jakaoverkot ovat aina ongelma.
    Sähkösuunnittelija tekee suunnitelman - yleensä asiallisen.
    Sähköurakoitsija tekee tarvittavat kaapelointireitit ja asentaa kaapelit. Meillä ei saanut kaikkia kaapeleita asennettua, vaan teki omat muutoksensa kaapelointeihin - ylipitkiä ketjuja yms.
    Antenniurakoitsija asensi antennit, vahvistimen ja rasiat.
    Teki virheellisen ilmoituksen YLE:lle, jolla perusteella YLE teki viranomaistarkastuksen ja hyväksyi verkon. Tuolloin eetteristä oli saatavissa 3 kanavaa.
    Onneksi vahvistimella oli muutetun tilanteen mukainen kuva, jonka perusteella virheet saatiin korjautettua siltä osin kuin pystyttiin (kaapeleita ei saatu vaihdettua suunnitelman kukaisiksi).
    Grynderi maksoi taloyhtiölle suuremman korauksen, kuin mitä koko antenniurakan hinta oli.

    Kyllä DNA/Welho tietääkseni mittaa verkon, kun kiinteistö liitetään kaapeliverkkoon. Sekin tapahtunee kulloistenkin vaatimusten mukaisesti ja kuinkahan tarkkaa tuo mittaus on.

    Isännöitsijän puoleen asiassa voi kääntyä ja vaatia antenniverkon tarkastusta, mutta kannattaa ensin kysellä, onko muilla asukkailla samaoja ongelmia.

  • Mikäli vikaa ei löydy omista laitteista tai kytkennöistä ja ongelma esiintyy meidän kaapeliverkossa voidaan asiaa selvittää lisää huoltokäynnillä. Huoltokäynnin voi varata soittamalla asiakaspalveluun tai vikapalveluun.

    Yhteystiedot löydät osoitteesta http://www.dna.fi/yhteystiedot.

    Taloyhtiön verkon korjausta DNA:n puolesta ei kuitenkaan tehdä. Näissä tapauksissa korjauspyyntö välitetään taloyhtiölle. Tämä asia selviää huoltokäynnillä.

  • Hannu tuossa kertoi vanhasta ongelmasta:
    "DNA:n kaapeliverkossa on edelleen jaossa tuorein (ja uudempaa ei takuuvarmasti enää tule. Niin tuskan takana oli saada tuokin päivitys.) 1.00.13 firmis Humax wboxiin. Se korjasi tallennusongelman tietyiltä HD-kanavilta. Rikkoi kuitenkin samalla toisen EPG-moodin ainakin Soneran kaapeliverkossa (eli Soneran verkossa boksi tilttaa, jos käytät kyseistä EPG-moodia. DNA:n verkossa EPG ok)."

    Milloin WBOXiin tulee korjaus,joka korjaa tuon EPG-jumin Soneran verkossa? Minulla on ollut tästä asiasta teillä tiketti ratkaisematta ainakin pari vuotta.
    Aiotteko korjata vai ette?
    Olette maahantuojana vastuussa boksista, vaikka vika ilmeneekin Soneran verkossa. Olette myöntäneet, että vika on boksin ohjelmistossa.

  • Hei!
    Pakko lisätä: vedin suoran antennijohdon pistokkeesta, signaalivahvuus nousi 52-53%:in ja FOX alkoi näkyä! Tämä vahvistaa olettamustani siitä, että varsinainen ongelma on talon runkoverkossa. Kuten totesin asun kantakaupungin (Helsinki) aluella ja tämä oli varmaan ensimmäisiä HTV:n kaapeli-tv-alueita. No, ainakin nyt kaikki toimii!

  • PW sanoi:
    "Ilmeisesti sinulla ei Wboxin firmispäivitys Humaxiin ole mennyt ihan kaikilta osiltaan nappiin, koska laite toimii huonommin Soneran verkossa (siellä kanavat haettava uusiksi tehdasasetusten kautta)."

    Ei. Kaikki on mennyt hyvin boksin osalta. Edelleen yksi parhaimmista koskaan Suomessa myydyistä kaapeli HD-tallentajista. Totesin vain asioita, jotka ovat yleisessä tiedossa. Ainakin Soneran verkossa laite ei toimi niin kuin pitäisi. Johtuu viimeisimmästä firmispäivityksestä, joka tottakai, niin kuin DNA:lla asiaan kuuluu, korjausten lisäksi rikkoi myös jotain.
    Itse olen DNA:n verkossa. DNA:lla homma ok.

  • ispf34, mikä digiboksi sinulla on? Laitteita on tällä hetkellä kolme; Wbox HD, Wbox HD2 ja Wbox HD2 s. Digibokseissa ilmenneitä vikoja koitetaan korjata aina uusissa ohjelmistopäivityksissä. Valitettavasti kuitenkaan kaikki havaitut ongelmat eivät välttämättä poistu seuraavassa päivityksessä, eikä tietoa seuraavista ohjelmistopäivityksistä tällä hetkellä ole.

  • ^Minulla on Wbox HD.
    Tästä Wboxin jumiutumisesta Soneran kaapeliverkossa on ollut DNA:lla tieto tammikuusta 2012 alkaen. Kesti aika kauan ennen kuin DNA myönsi minulle, että vika on boksin ohjelmistossa. Vikaa ei silti ole korjattu lupauksesta huolimatta.

    Minulla on ollut tällainen case siellä teillä:
    Palautteen ID: 188130......Jumin voi helposti toistaa. Kun selaa EPG:tä luettelomuodossa (Guide -> vihreä nappi) jonkin aikaa, tulee jumi väistämättä vastaan.
    Nettikeskustelujen perusteella tätä tapahtuu kaikille Soneran verkossa. Jumia ei tule, jos selaa EPG:tä taulukkomuodossa.

  • Valitettavasti Wbox HD - laitteeseen ei ainakaan tällä hetkellä ole päivityksiä tulossa. Ei siis ole tietoa siitä milloin laite tullaan päivittämään seuraavan kerran.

  • ^Miksi ei ole tulossa päivitystä selvään vikaan?
    Jos laite jumiutuu normaalissa käytössä isolla osalla käyttäjistä, niin miksi ette korjaa vikaa? Vika on korjattavissa ohjelmiston päivityksellä. Eikö ole halua vai mistä johtuu tämä asiakkaiden ylenkatsominen?

    Luojan kiitos en ole DNA.n asiakas muissa yhteyksissä.

  • Hei!

    Pahoittelen Wbox HD laitteesi kanssa esiintyneitä ongelmia.

    Voit toimittaa laitteen huoltoon Infocarelle tai ostopaikkaan (DNA Kauppa, jälleenmyyjät) josta laite toimitetaan Infocarelle.

    InfoCare asiakaspalvelu: 010 310 8100
    huolto@infocare.fi

  • ^Jos Infocarella on uusi ja toimiva firmis, niin miksi sitä ei voi jakaa vapaasti?
    Laitteessahan ei ole mitään fyysistä vikaa. Voitko täällä ilmoittaa, onko laitteeseen saatavissa uusi ja toimiva firmis vain ja ainoastaan Infocaren huollossa?

    En lähetä laitettani huvikseni huoltoon. Niillä on yleensä tapana tyhjentää kiintolevy. Tätä en halua. Haluan uuden ja toimivan firmiksen.

  • Päivitykset myymiimme digibokseihin ovat jaossa kaapeliverkkomme kautta. Mikäli et asu DNA Welho kaapeliverkossa ja sinulla ei ole mahdollista kiinnittää digiboksiasi kaapelimodeemiin uuden ohjelmistopäivityksen käyttöön ottamiseksi, suosittelemme kääntymään lähimmän DNA Kaupan puoleen, jota kautta laite voidaan toimittaa huoltoon.

  • DNA Welho Jukka K: luitko tätä ketjua ennen vastaustasi?

    Kolleegasi Päivi tuolla ylempänä totesi, että tähän laitteeseen ei ole olemassa päivitystä eikä tule:
    "Valitettavasti Wbox HD - laitteeseen ei ainakaan tällä hetkellä ole päivityksiä tulossa. Ei siis ole tietoa siitä milloin laite tullaan päivittämään seuraavan kerran. "

    Petra-Welho kertoi, että voin toimittaa laitteeni huoltoon.
    Edelleen odotan vastausta kysymykseeni, että saako siellä huollossa toimivan firmiksen.

  • Mikäli laitteesi ei toimi, tulisi ohjeiden mukaisesti toimittaa huoltoon.

  • Vielä kerran: yksikään tätä mallia oleva Wbox ei toimi oikein Soneran verkossa. Siiis ihan jokainen yksilö. Omassa laitteessani ei siis ole mitään sellaista vikaa, jota ei voisi korjata uudella ja toimivalla firmiksellä. Tämä asia on selitetty tässä keskustelussa useaan kertaan. Kannattaa tosiaan lukea koko ketju ennen kuin lähettää vastauksen.

Kommentoi tai kirjoita uusi viesti

Nimesi ja viestisi näytetään julkisesti.Sähköpostiosoitettasi ei koskaan näytetä julkisesti.