Wlan-nettiyhteys lopettanut toimintansa
Meillä ollut pitkään welhon ED3.0 vuokraWLAN-modeemi. Langaton nettiyhteys on useita vuosia toiminut sekä samassa huoneessa olevaan kannettavaan että seinän takana naapurihuoneessa olevaan kannettavaan. Joulun aikaan naapurihuoneessa signaali heikkeni ja yhteys toimi vain ajoittain. Nyt yhteys loppui kokonaan. Kone vain ilmoittaa, ettei löydy wlan- verkkoa. Samassa huoneessa olevaan koneeseen yhteys toimii normaalisti eli reititin sinänsä toimii. Missä vika ja mitä voin tehdä?
Seuraa viestiä
0
seuraajaa
Kannattaa myös huomioida, että jokainen este heikentää WLANin kantavuutta. WLAN-signaali kulkeutuu kyllä ovien, ikkunoiden ja kevyempien seinärakenteiden läpi, mutta ne vaimentavat signaalia. Pahiten WLAN-signaalin kulkua estävät materiaalit ovat metalli, betoni, tiili ja kivi.
Jos WLAN-yhteytesi pätkii tai on hidas, voit korjata yhteyttä hakemalla parempaa WLAN-kanavaa.
DNA:n verkkopäätelaitteet hakevat automaattisesti parhaan eli vapaimman WLAN-kanavan skannaamalla ympäristön muita WLAN-verkkoja. Etenkin kerrostalossa WLAN-yhteyden kantaman sisällä voi olla useampi langaton tukiasema (esim. naapurin tukiasema), jotka saattavat joutua käyttämään samaa kanavaa. Tällöin tukiasemien lähetykset häiritsevät toisiaan ja aiheuttavat yhteyden hidastumista sekä jopa pätkimistä.
Mikäli WLAN-verkossa tuntuu olevan häikkää (eli automatiikka ei ehkä löydä parhainta kanavaa), kokeile kanavan vaihtoa manuaalisesti etsimällä ympäristön vapain mahdollinen WLAN-kanavaa. Ensisijaisesti kannattaa kuitenkin kokeilla muita asetuksia, kuten 5 Ghz taajuutta ja modeemin sijoittamista otollisempaan paikkaan. Lisätietoa löydät mallikohtaisista ohjeista modeemien tukisivuilta https://www.dna.fi/tuki-modeemit
Meillä ilmeisesti sama ongelma. Edellisen sopimuksen/modeemin aikana ongelmaa ei ollut mutta nyt yhteys pätkii päivittäin. Pätkiminen ei ole satunnaista ja nopeasti ohi menevää vaan saattaa kulua yli kymmenkin minuuttia ennenkuin yhteys tulee takaisin. Tämä haittaa jo huomattavasti mm työntekoa läppärillä. Jostain syytä tätä ei siis ilmennyt vanhaan soppariin kuuluvalla modeemilla. On käytetty virtoja pois, resetoitu ymsyms. mutta yhteydet pitäisi toimia sillalailla ettei niitä laitteita tarvitse joka päivä rassailla. Onko modeemi heikkotasoinen? Yhteyden nopeudet on kuitenkin suht kohillaan koneessa joka on piuhalla kiinni modeemissa.
Mahdollisissa yhteysongelmissa kannattaa olla aina suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme. Aikaisemmassa vastauksessa onkin kerrottu muutamia asioita jotka on hyvä testata ja käydä läpi. Jos näistä ei kuitenkaan ole apua niin olethan yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme, että voimme selvittää ongelmia tarkemmin asiakastietojen kanssa, kiitos.
Asiakaspalvelu 044 144 044
ma-pe 8-18
la 9-16.30
Sähköisen yhteydenottolomakkeen löydät sivulta https://www.dna.fi/yhteystiedot
Minulla on ongelma tän Samsung tabletin nettiyhteyden kanssa. Yhteys toimii wlan verkossa niin kauan kun en yritä avata mitään sovellusta. G-mail pysäytetty, F-Secure pysäytetty, Iltalehti ja Iltasanomat pysäytetty. Luulin että ongelma F-Secure ja vapautin tästä koneesta käyttöoikeuden, poistin sovelluksen, mutta nyt en pääse asentaen sitä uudestaan. Freedom kyllä toimii ja on päällä. Mistä mahtuu johtua sovellusten pysäyttäminen tässä tabletissa? Kaikkien muiden laitteiden nettiyhteys kyllä toimii.