Ägarbyte

Hejsan!

Är det möjligt att göra ett ägarbyte här eller behlver jag besöka en DNA butik för att få det gjort??

Kommentarer

  • Hej Jessica,

    ägarbyte av ett telefonabonnemang kan göras via självbetjäningsportalen "Minun palveluni" eller i en DNA Kauppa (affär).

    Ägarbytet kan ej göras via telefon eller e-post eftersom en korrekt identifikation måste göras med era nätbankskoder/Mobil-ID eller genom att ni visar era ID-kort i affären.

    Ägarbytet träder i kraft från början av följande kalendermånad. Ägarbytet kan ej heller göras på kalendermånadens sista dag. För ägarbytet tas en 5€ avgift online eller 10€ i en DNA Kauppa.

    Notera att ägarbytet ej kan göras om någon sorts förändring redan är igång (t.ex. nummeröverföring, uppsägning, abonnemangsförändring, nummerändring, ändring av betalare/användare) eller om avtalet är ett s.k. Reilu-avtal (apparat+abonnemang) samt om avtalet är avstängt pga. obetalade fakturor.

    För att göra ägarbytet via Minun palvelu, behöver både du och den nya ägaren en aktiv epost-adress och telefonnummer.

    Logga först in på Minun palveluni med din DNA inloggning/användarnamn (tunnus).

    Om du ej har en DNA inloggning till Minun palveluni, bör du först skapa detta genom att klicka på "Luo tunnus" (mitt på sidan, på rosa bakgrund). Efter detta ombeds du att identifiera dig med dina nätbankskoder/Mobil-ID. I nästa steg fyller du i din epost, och definierar ditt lösenord (minst 8-40 tecken och minst en liten bokstav och en stor bokstav samt ett nummer/specialtecken). Klicka sedan på "Valmis". Öppna sedan eposten som skickats till din e-post-adress och klicka på aktiveringslänken. Bekräfta dina uppgifter och klicka på "Jatka" och sedan på "Vahvista". Din inloggning är klar. Du kan nu gå tillbaka till inloggingssidan och logga in med din epost och lösenord.

    Efter att du loggat in till Minun palveluni, sök fram det korrekta abonnemanget och välj "Lisätiedot ja hallinta". Klicka sedan på abonnemangets nummer för att få fram fler alternativ. Välj sedan rubriken "Liittymän omistajan vaihtaminen" under basuppgifterna. Fyll sedan i den nya ägarens epost.

    Den nya ägaren får nu en epost och ett SMS med en länk och tillfälliga inloggningsuppgifter till Minun palveluni. Notera att den nya ägaren måste logga in via länken som skickats till dem. Den nya ägarens identifieras också med deras nätbankskoder/Mobil-ID. Den nya ägaren godkänner sedan abonnemangets avtal i sin helhet och en kreditkontroll utförs. Ägarbytet träder sedan i kraft från början av följande kalendermånad.

    Med vänlig hälsning,
    DNA Linda L Kundrådgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.