Aktiveringen av ny beställning + byte av SIM-kort

Aktiveringen av ett nytt abonnemang eller tjänst

Om en helt ny beställning har gjorts (abonnemang + eventuell tjänst) via distansförsäljning och brevet har skickats direkt hem till beställarens postlåda, så skall hela beställningen aktiveras på adressen:

https://aktivoi.dna.fi

Om endast en tjänst (tietoturva-antivirus, Deezer-musiktjänst) har beställts via webbshoppen, behövs ingen separat aktivering.

Om beställningen gjorts vid en DNA Kauppa, en DNA återförsäljare eller försändelsen har hämtats från Posten (t.ex. när du beställt en telefon eller tablett samtidigt), så behövs ingen separat aktivering.

För att aktivera en beställning med telefonabonnemang behöver du nätbankskoder eller Mobil-ID (certifikat). Om du ej har nätbankskoder eller Mobil-ID, bör du göra telefonabonnemangsbeställningen i en fysisk affär. Om beställaren ej har nätbankskoder, och beställningen redan gjorts, så kan beställningen undantagsmässigt aktiveras vid en DNA Kauppa eller DNA återförsäljare. Om beställaren är kund från förr, och det nya abonnemanget inte är ett telefonabonnemang, så kan aktiveringen även göras via DNA:s kundtjänst.

Notera att hela beställningen aktiveras på samma gång. Om beställningen partiellt önskas avbeställas, bör ni aktivera hela beställningen och sedan kontakta vår kundtjänst för annullering av de oönskade tjänsterna eller abonnemangen. Beställningen bör aktiveras inom 30 dagar, varefter beställningen annulleras.

Om frågan är om ett nytt abonnemang med ett nytt nummer, så är abonnemanget användningsklart efter ca 5 minuter.

Om frågan är om ett nytt abonnemang med ett gammalt telefonnummer som skall överföras till DNA från en annan operatör, så påbörjar aktiveringen numrets överföring. Nummeröverföringen tar vanligtvis 5 vardagar, och du får information via textmeddelande om när numret skall och har överförts till DNA. När telefonnumret överförts till DNA, så kan DNA:s SIM-kort sättas in i telefonen.


Byte av SIM-kort för ett existerande abonnemang

Om kunden av någon orsak behöver ersätta sitt SIM-kort (köpt en ny telefon med mindre SIM-kort, tappat bort telefonen eller SIM-kortet), så kan ett nytt SIM-kort beställas från självbetjäningsportalen Minun Palveluni eller DNA:s kundtjänst. Det snabbaste och enklaste sättet är dock att hämta det från närmaste DNA Kauppa.

Om det nya SIM-kortet beställs från Minun Palveluni eller via kundtjänsten, så skickas SIM-kortet hem via Posten. Detta innebär att det nya SIM-kortet måste aktiveras via Minun Palveluni eller DNA:s kundtjänst när det anlänt och när det önskas ta i bruk. Aktiveringen av SIM-kortet görs i så fall på följande sätt:

1. Logga in på www.dna.fi/minunpalveluni med din DNA Tunnus.
(Ifall du inte ännu har skapat ett DNA Tunnus, se instruktioner här: https://tuki.dna.fi/org/dna-se/d/hur-man-skapar-ett-dna-tunnus-for-att-logga-in-til/ )
2. Välj abonnemangsnumret för vilket det nya SIM kortet ska aktiveras och klicka på "Lisätiedot ja hallinta".
3. Välj därefter "Muut toiminnot" och klicka på "Siirry":


4.Då öppnas  "Liittymän tiedot"- sidan. Scrolla ner och det nya SIM kortets nummer syns under "Uusi SIM-kortti". Genom att klicka på "Muokkaa" och därefter "Aktivoi" så aktiveras det nya SIM kortet.


DNA Linda L Kundrådgivare Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.