Användning av DNA telefonabonnemang utomlands

Här hittar du information om vad som är bra att tänka på vid användning av DNA- telefonabonnemang utomlands.

Vilka inställningar i telefonen behöver man kontrollera innan resan?
  • DNA:s telefonabonnemang väljer automatiskt nät utomlands. Kontrollera att roaming och att automatiskt operatörsval är aktivt i telefonens inställningar.
  • Kontrollera din dataroaming-inställning. Den skall vara inaktiverad om du inte vill använda mobildata utomlands - eller vara aktiv om du önskar använda abonnemangets mobildata (vilket kan innebära tilläggskostnader utomlands). 
  • Vid eventuella problemsituationer och vid täckningsområdenas gränsområden, så kan du bli tvungen att själv välja nät i telefonen. Lista på vilka operatörer och 3G/4G -nät vi rekommenderar i olika länder hittar du här: https://www.dna.fi/euroaming-pa-svenska

Vad kostar användningen av abonnemanget utomlands?
  • EU/EEA-områdets roamingpriser och policyn angående skälig användning finner du här: https://www.dna.fi/euroaming-pa-svenska
  • Alla DNA:s telefonabonnemang har en standard dataroaminggräns på 60€/kalendermånad. Denna gräns kan vid behov höjas eller sänkas via DNA:s kundtjänst. 
  • Med t.ex. DNA Nopea & DNA Super 4G Rajaton -abonnemang använder du internet bekymmersfritt också inom övriga EU/EES-länder. DNA Nopea-abonnemanget innehåller 10 GB och DNA Super 4G Rajaton 15 GB mobildata per kalendermånad i alla andra EU- och EES-länder. Mer info här: https://www.dna.fi/euroaming-pa-svenska
  • Priserna som gäller i övriga länder hittar du på https://www.dna.fi/ulkomaan-hintahaku

Hur kan jag spärra användningen av mobildata utomlands?
  • Om du inte vill använda mobildata utomlands, skall du inaktivera mobildata i telefonens inställningar. Detta inverkar inte på t.ex. användning av hotellets WiFi/WLAN trådlösa nätverk. Vi som operatör har ingen särskild spärrklass enbart för dataöverföring utomlands. Roamingspärr (verkkovierailuesto) spärrar helt all användning av abonnemanget utomlands.

Vad göra om telefonen inte fungerar utomlands?
  • Starta om telefonen till en början för säkerhets skull. Kontrollera därefter att automatiskt operatörsval är aktivt i telefonen. Ifall automatiska operatörsvalet ej hjälper, byt till manuellt operatörsval och välj rekommenderad operatör inom EU: https://www.dna.fi/euroaming-pa-svenska (kolla även här om 4G eller enbart 3G fungerar med den operatör som valts) eller utanför EU: https://www.dna.fi/ulkomaan-hintahaku
  • Ifall telefonen inte alls hittar nät utomlands, är det möjligt att det är inkopplat en roamingspärr (verkkovierailuesto) när abonnemanget beställdes. Denna spärr kan tas bort via DNA:s kundtjänst.

Länkar:
Priser vid användning utomlands: https://www.dna.fi/ulkomaan-hintahaku
Roaming-priser inom EU-och EES-området: https://www.dna.fi/euroaming-pa-svenska
DNA Kundtjänstens kontaktuppgifter: https://www.dna.fi/se
DNA Linda kundrådgivare Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.