Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

fakturering

Hej!

Är en ny kund hos DNA, och jag har fått första räkningen på meddelande till min telefon. De meddelade också att jag hade fått på min e-post. E-posten hittade jag inte alls, kanske jag har raderat den, och till min telefon så har jag bara summan och referensnumret. Har försökt att logga in med bank- koderna, men där står det att jag inte har ett abonemang. Hur kan jag betala nått jag inte ser? Har jobbat flera timmar med detta problem. Vore mycket enklare ifall jag bara fick en helt normal pappersfaktura, men det tycks inte gå mera. Tycker det borde vara företagarens uppgift att fixa nått som jag förstår, inte andra vägen att jag som kund skälv måste ta reda på allt, och får inget att fungera. Fakturan har gått ut, så får väl snart en påminnelse. Hjälper dock inte när jag inte vet hur fasingen jag skall betala räkningen...

Kommentarer

  • Hej Joakim!

    Fick du inte orderbekräftelsen heller till din e-post? Om inte, vore det bra att kontrollera så att vi säkert har rätt adress. Du kan kontakta oss på 044 144 044 eller mobiiliasiakaspalvelu(at)dna.fi, så kan vi kontrollera. Det lönar sig också att kolla skräpposten, ifall fakturan skulle hittas där.

    Du kan också kontrollera saken i Minun palveluni. Det finns två olika delar av självbetjäningstjänsten, så troligen beror inloggningsproblemen på att du varit på det andra stället. Våra nya abonnemangstyper hittas på direkta adressen https://palvelu.dna.fi (eller via www.dna.fi > Minun palveluni > DNA Äly- ja Rajaton-liittymät).

    Det går att få pappersfaktura också, men då tillkommer en avgift på 1,90 euro/faktura (ändringsavgift 10 euro). Det är också möjligt att göra ett e-fakturaavtal i nätbanken, så kommer fakturan direkt dit.

  • För vad debiteras en daglig avgift för dataöverföring? Någon tjänst används inte mig veterligen.

    Tero Taipale

  • Hej Tero.

    Det är din telefon som har varit kopplad till internet, ifall du själv inte använder internet med telefonen har den troligtvis gjort någon uppdatering av sig själv.

    Om du inte vill att telefonen ska ha åtkomst till internet kan vi blockera det genom att aktivera en dataspärr ifall du ringer oss på 044144044 eller skickar ett email med dina kunduppgifter till adressen mobiiliasiakaspalvelu@dna.fi

    Det finns också flera olika datapaket man kan aktivera, detta betyder att man betalar en fast avgift per månad för datapaketet och för det så kan man surfa obegränsat.

    Mvh,

  • Dataspärr efterlyses också för nr 044*** (likt 044***).
    Ds.

  • Hej Tero!

    Dataspärren är nu aktiverad.

    Mvh,

  • Hej, har betalat tabletten i sin helhet.
    Har febrilt sökt månatliga fakturan gällande SIM kortet, utan att ha lyckats.
    Var finns fakturan?

  • Hej Christel!

    Förutom att den skickas till dig per post, e-post eller e-faktura, finns fakturan också alltid i självbetjäningstjänsten på nätet på https://www.dna.fi/minun-palveluni. Välj först vilken typ av tjänst saken gäller (troligen "DNA Veppi liikkuva laajakaistat", om fakturan gäller ett nätabonnemang till tabletten) och logga sedan in med dina egna inloggningsuppgifter eller bankkoder.

  • Hej
    Jag har försökt ändra DNA-faktureringen till e-faktura (automatisk betalning) men detta lyckades inte. Jag straffas kanske med ett par dagars förseningsränta för ett misslyckat försök.
    I dag försökte jag på nytt men er svenska nätsida är mycket bristfällig och jag försökte inte med den finska sidan. Man är van att i början av hemsidorna kunna starta med att välja språk men denna service fann jag längst ned och då var det bland "yritysasiakkaat".
    När ni vill att kunderna skall övergå till e-faktura bör ni nog sköta informationen bättre än så här.
    Vad föreslår ni att jag skall göra?

  • Jag bekräftar min e-postadress:
    dage.groop@
    DNA 22.3.2016: adressen borttagen pga detta är publikt forum

  • Hej Dage

    Detta är ett allmänt forum på internet så jag tog bort din e-mail adress ovan.

    E-faktura är ett avtal mellan dig och banken, så logga in i din egen nätbank och där finns möjlighet att göra e-faktura avtal. För att göra e-faktura avtal behöver du senaste DNA fakturans referensnummer och fakturautställaren bör vara rätt. Ifall du har gammalt Onni, Joustava eller Liikkuva Laajakaista abonnemang väljer du "Faktura / Mobil" som fakturautställare och då frågas det också efter kundnummer (syns på din faktura) Ifall du däremot har Rajaton, Äly eller Veppi /Maksuaika avtal så väljer du som fakturautställare/ämne "Rajaton, Äly, Veppi-abonn/betaltid"

    Vänligen kontakta oss per e-mail palvelu@dna.fi eller telefon +358 44 144 044 om du har ytterligare frågor angående detta och meddela då även gärna din kundnummer och din DNA telefonnummer i e-mailet.

    DNA Linda kundrådgivare
  • Hej.
    Jag har 2 telefoner på avbetalning. Hur hittar jag konkret hur mycket det är kvar att betala på dem utan att behöva sitta och räkna ut det själv ? Samt om jag vill betala lite större summor på avbetalnongen hur går jag till väga ?
  • Hej Bro,

    Du hittar t.ex. på fakturan gällande telefonen den kvarstående summan: "Totala återstående avtalskostnader som ännu inte fakturerats". Du kan betala större summor på dessa fakturor, genom att använda samma referensnummer och kontonummer som i fakturan i fråga, och endast ändra på summan som ska betalas.

    Om du har flera frågor gällande dessa fakturor kan du även ringa till vår kundtjänst 044 144 044 eller skicka e-post till palvelu@dna.fi.

    Mvh.,
  • Hej. Jag undrar vart min fakura lämnar ? Jag vill ha den till min epost som tidigare . Och jag har fått en orderbekräftele dit men har int sett röken av nån räkning än.Vilket jag tycker är lite konstigt . Bytt månad 2 ggr sen jag gjorde min beställlning  Jag beställde nåt 25.6 . Och jag är int nån som slarvar med räkningar.

    Mvh fundersam
  • Hej Petra,

    det är möjligt att första fakturan inte ännu sänts ut, om du har beställt något 25.6 så är det möjligt att summan för juni har varit så liten så att minimifaktureringsgränsen ej har överskridits i juni. Om det är ett telefonabonnemang eller en apparat du har beställt så sänds fakturor för dessa alltid ut ca en månad i efterskott, dvs under augusti månad fakturerar vi juli månads händelser.

    Vill du kontrollera detta, så kan du behändigt göra det på självbetjäningspunkten www.dna.fi/minunpalveluni . Där syns alla fakturor som sänds ut och där kan du även kontrollera dina kontaktuppgifter och att din e-mail adress är korrekt i vårt system.

    Om ärendet inte skulle klarna via självbetjäningspunkten så går det även bra att kontakta DNA Kundtjänst på  044 144 044 eller per e-mail palvelu@dna.fi.
    DNA Linda kundrådgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.