Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Hur aktiverar jag mitt nya simkort?

Jag har bytt abonnemangstyp till Superälypaketti och fick ett nytt SIM kort på posten, men det fungerar inte. Hur ska jag göra för att aktivera kortet?

Kommentarer

  • Hej Ulla!

    För att det nya SIM-kortet ska börja fungera bör du först aktivera det på vår hemsida, och på så sätt bekräfta att du har tagit emot kortet.

    Aktiveringen kan du göra här: https://palvelu.dna.fi/aktivointi/tilausnumero/. Du skriver först in ordernumret (tilausnumero) som finns i orderbekräftelsen du fått per e-post, och bekräftar därefter din identitet med hjälp av nätbankskoder. Efter att du gjort det här tar det ungefär en vardag innan det nya kortet börjar fungera. Du får ett textmeddelande som meddelar om tidpunkten för aktiveringen.

  • Jag bytte också till superälypaketti, och försökte göra denhär aktiveringen när det inte fungerade genast när jag kom hem från dna butiken, men fick bara meddelandet att det inte går för det är redan aktiverat. Men kortet fungerar ändå inte?

  • Hej Cecilia!

    Om du fått ditt nya SIM-kort i en affär, behöver du inte själv aktivera kortet på nätet. Det tar dock ungefär ett dygn innan det nya kortet är aktivt. Ditt gamla SIM-kort fungerar ända tills det nya aktiveras. För att det ska börja fungera kan du också behöva starta om telefonen.

    Om kortet trots detta ändå inte fungerar, vänligen ta kontakt till kundtjänsten på 044 144 044 eller mobiiliasiakaspalvelu(at)dna.fi så kan vi reda ut saken.

  • Hej!

    Jag har ändrat mitt abonemang via kundbetjäningen från Joustava till Rajaton 3G och fått ett nytt sim-kortet, vad skall jag göra nu?

  • Hej Kalle!

    Börja med att aktivera sim kortet på adressen -> https://aktivoi.dna.fi/

    För att göra aktiveringen behöver du dina nätbankskoder samt din Tilausnumero.

    När du gjorde beställningen skickades det en orderbekräftelse per e-mail från DNA till din e-post, i början av e-mailet ser du din tilausnumero.

    Efter att aktiveringen är gjord så börjar nya sim kortet fungera följande vardag, gamla sim kortet fungerar som normalt tills dess, när nya sim kortet är aktiverat får du ett sms till ditt gamla sim kort som berättar att nya kortet har blivit aktiverat, i samband med detta slutar gamla kortet att fungera.

  • ******* fungerar men inte *******

    [EDIT: Personliga detaljer borttagna, publikt forum /DNA Emma 10.6 14:07]

  • Hej Håkan,

    jag svarade på ditt meddelande i din andra tråd.

  • Kan DNA erbjuda prepaid och internet och att man kan ringa utomlands ?

  • Hej Kaj.

    Att ringa utomlands med våra prepaid abonnemang fungerar, men internet fungerar tyvärr endast i Finland.

    Här hittar du mera information om olika prepaid abonnemang; https://www.dna.fi/prepaid

    Mvh,

  • Hej! Jag köpte ett super prepaid kontantkort när jag var i Finland. Denna kort skulle ha aktiverats i butiken efter som jag inte har en telefon som man kunde stoppa SIM-kortet i. Efter som jag har denna kort i en SMS-styrning till min luftvärmepump i stugan så jag kan sköta värmen och ha kontroll på inomhusklimaten. Upptäckte nu att jag ej får någon svar från enheten och skulle nu fylla på saldot så att inte abonnemanget stängs. Det gick inte hitta mitt abonnemang, verkar som den aldrig har blivit aktiverat. Hur gör jag nu, kan liksom inte bara ta första flyget till Finland för att aktivera ett kort!

    Med vänlig hälsning: Peter

  • Hej Peter!

    DNA Super Prepaid-kortet aktiveras genom att man ringer ett första samtal till användartjänsten (inom Finland). Jag beklagar om det blivit något missförstånd i butiken, men det är det enda sättet att aktivera kortet. Det bör sedan laddas med jämna mellanrum för att förbli aktivt.

  • mitt sim kort gick sönder och vi var och köpte nytt men de står på min mammas namn så vi kunde inte aktiverade där för hon var på resa så jag undrar hur jag skall aktivera det när de står att det inte finns någon täckning
  • Hej!

    Din mamma borde skicka oss en fullmakt att du får aktivera hennes sim kort eller att hon ringer till vår kundbetjäning. 

    DNA Heidi Kundrådgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.