Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Internet anslutning

Hej,
Vår internet anslutning har på senaste tiden börja falla bort ibland och problemet är anslutningen till lokalt nätverk saknar giltig IP -konfiguration. Hur skall jag lösa problemet?
Tack för hjälpen. H. Pernilla

Kommentarer

  • Hej Pernilla!

    Använder ni många olika datorer/telefoner/surfplattor med samma anslutning? För DNA Welho-anslutningar ges 5 IP-adresser per anslutning. En förklaring till problemet ovan är att ni försöker använda fler än så, och de då s.a.s. inte räcker till. Om det är så, kan ni ändra modemet från bryggat läge (bridged mode), som vanligen är förvalt, till routed mode, så går det att använda fler. Detta görs på admin-sidan, instruktioner finns i användarmanualen eller på https://www.dna.fi/tuki-laajakaista (finska).

    Vänligen kolla också att ni inte ställt in IP-adressen som statisk, då den bör vara dynamisk.

    Om problemen fortsätter, rekommenderar jag att ni kontaktar kundtjänsten direkt på 044 144 044 eller dnawelho(at)dna.fi, så kan vi kontrollera anslutningen mer i detalj.

  • Hej Emma,

    Vi har bara en dator hemma och I 3 år har det fungera helt bra.

    Problemet började för några veckor sedan.

    Till exempel igår så kom jag ut på internet och efter en stud så sager datorn att internet förbindelse saknas och så söker den efter internet.
    Efter det kommer det att nätverket saknar en giltigt IP-configuration.
    H. Pernilla

  • Hej Pernilla.

    Kan du ta kontakt med oss per tel. på 044144044 eller emaila dina kunduppgifter till dnawelho@dna.fi så kan vi kolla på saken.

    Mvh,

  • Hej,

    Jag har ett liknande problem som började ett par dagar sedan. Modemet tappar sin nätkoppling till DNA med en period på ungefär 20-30 minuter. I modem statusen står det tydligt att den söker nätet och Efter ett par minuter hittar den det och allt fungerar, tills det hela upprepar sig igen. Är där något problem med DNA wehlo nät i Ruskeasuo Helsinkis för tillfället?

    MVH
    David

  • Hej David!

    Vi känner inte till några allmänna problem där för närvarande. För att vi ska kunna kontrollera anslutningen, kan du vänligen ta kontakt på 044 144 044 eller dnawelho(at)dna.fi? Du kan också testa att byta kanal för det trådlösa nätverket, och stänga av IP Flood Detection om det är på. Båda sakerna görs på adminsidan http://192.168.0.1 (för Cisco modem, lämna lösenord och användarnamn tomt) eller http://192.168.100.1 (Thomson, användarnamn kan lämnas tomt, lösenord är admin).

  • Jag har använt min Mokkula i Kiikala (Salo) till belåtenhet, men på 1 maj avbröts förbindelsen plötsligt. Jag antog att felet berodde på min gamla dator (Xubuntu), men i dag måndagen den 4 maj återkom förbindelsen. Har er sändarstation varit nere eller har ett mirakel reparerat min dator?

  • Hej Bert!

    Det har varit en tillfällig störning i en basstation i området, så troligen är det det som påverkat. Vi utesluter dock inte eventuella mirakel. Fint att det fungerar nu i alla fall!

  • Samma problem som jag skrev om för 2 månader sedan. Plötsligt ingen signal och det hände för 5 minuter sedan och efter en stund var signalen på plats. I går var jag utan signal under en längre tid. Det här är något som förekommer dagligen numera. Troligen är felet inte på min dator eftersom den för det mesta startar och hittar signalen och mokkulan visar blått eller ljusgrönt. Men vid andra tillfällen blinkar mokkulan med två gröna vilket betyder ingen signal. Irriterande

  • Hej Bert!

    Trist att problemet har uppstått igen. Det skulle vara bra att testa SIM-kortet i en annan apparat (mokkula/surfplatta/telefon), för att kontrollera om felet ligger i mokkulan. Du kan också testa att återställa dess fabriksinställningar.

    Om problemet fortsätter skulle jag rekommendera att du kontaktar kundtjänsten direkt på 044 144 044 eller palvelu(at)dna.fi, så vi kan kontrollera ev felsignaler från abonnemanget, täckningen på adressen och så vidare.

  • Hej, jag vill säga upp mitt abonnemang. Jag hinner inte köa. Vad bör jag göra? Ska jag skriva alla data hit?

  • Hej Maire!

    Eftersom det här är ett publikt forum kan vi inte ta emot din uppsägningsbegäran här. Vänligen kontakta kundtjänsten direkt på 044 144 044 eller palvelu@dna.fi, eller gå in till en DNA butik.

  • hej
    har 3g mukkula som avbryter ofta kan man låna 4G och prova om det skulle hjälpa

  • Hej Chritstina!

    I DNA Kauppa har de möjlighet att sälja abonnemang & mokkula med 14 dagars prövotid, så att man kan testa produkten och returnera den om den inte fungerar på önskat sätt.

  • hej
    för några månader beställde jag ett mokkula sim kort som synes inte vara aktiverad och nu frågar jag om det kommer räkningar fast kortet inte är i användning.
    det skulle bara vara som en extra internet förbindelse när det ricktiga inte fungerade som vi har fått igång på nytt.
    skall jag sända kortet tillbaka så köpet hävs?

  • Hej Peter,

    Vänligen kontakta vår kundtjänst per telefon 044 144 044 eller via e-mail palvelu@dna.fi, så kan vi kolla uppgifterna för abonnemanget och därmed se vad som ska göras.

    Mvh,

  • Hej, jag har liknande problem här. Jag kom till Danmark för min praktik för några dagar sedan. På första dagen fungerade min telefon utan någon problem, men från andra dagen slutade telefonen koppla upp wifi, inte ens acceptera lösenord som jag skrivit in.
    Jag är säker att jag skriver rätta lösenord och jag har nollställt systemet men det löser inte problemet.  Så undrar jag om ni vet någon anledning på det? Tror ni att det är min telefon som har problem?
    Och fast jag stängde av min mobilnät och data-roaming, skärmen visar att jag har operatör vilket tycker jag märkligt.

    Tack för hjälpen!
  • Hej Maria,

    fast du har stängt av mobilnätet visar telefonen troligtvis ändå operatörens namn t.ex. "Telenor" men då du har aktiverat mobildatan kanske den visar "Telenor 3G / 4G". När du använder mobildata faktureras ju detta till ditt telefonabonnemang och mobildatan borde fungera bra i Danmark, förutsatt att du ej har någon roamingspärr kopplat till ditt abonnemang och så länge 60 euros dataroaming - gränsen ej har uppnåtts.

    Angående wifin, så kontrollera varifrån din telefon borde ta kontakt med wifi nätverket där du befinner dig, är wifi routern inom bra avstånd och lyser alla lampor på wifi routern du använder dig av? Försök reseta wifi - routern. Fungerar wifin ännu ej efter det, kontakta den lokala wifi- operatören.


    DNA Linda kundrådgivare
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.