Spam-samtal

Hej,
De senaste veckorna har jag haft problem med mycket spam-samtal (Kan vara mellan 3-10 samtal varje vardag). Finns det något ni kan göra eller har ni tips på vad jag kan göra?
rebecka Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Rebecka,

    det är tråkigt att du har börjat få dylika samtal.

    Tyvärr finns det inga spärrklasser man kan aktivera, som skulle förhindra inkommande trafik. De spärrklasser vi har för samtal och sms gäller enbart utgående samtal och sms; spärrklasserna hittar du här https://www.traficom.fi/fi/viestinta/laajakaista-ja-puhelin/puhelinliittyman-estot , alla enligt Traficoms definiering.

    Vad du själv kan göra är att göra ditt nummer hemligt i nummerupplysningen, ifall du ej redan har det som hemligt (det kan operatören göra på din begäran) och man kan vara försiktig med att lämna ut sitt telefonnummer vid registrering till olika sidor på nätet, applikationer etc.

    Via de flesta telefonmodeller kan man dock via telefonen blockera samtal från ett visst telefonnummer, genom att gå till telefonloggen, välja telefonnumret samtalet kom ifrån och där vid info-valet välja att blockera det telefonnumret i fortsättningen. Problemet är ju förstås att detta måste göras enskilt för varje nummer. Jag rekommenderar att aldrig svara på samtalen. Blir det riktigt besvärligt och problemet fortsätter under en längre tid så är förstås en sista lösning att byta telefonnummer (nummerbyte kostar 10€ via kundtjänst)

    DNA Linda kundrådgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.