Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

TV-kanalerna syns inte

Om TV-kanalerna inte syns kan felmeddelandet som visas på rutan vanligen ge bra information om vad som orsakar problemet. Den exakta formuleringen varierar mellan olika apparater, men här är några av de vanligaste:

  1. Ingen åtkomst / kodad signal: antingen har du ingen aktiv beställning på den aktuella kanalen, eller så har rättigheterna inte uppdaterats till kortet. Gör en ny kanalsökning och lämna på TV:n tills kanalen börjar synas. Kortet hämtar rättigheterna från nätverket, och för att det ska kunna göra det bör TV:n vara på. Det här sker både när du först skaffar kortet, och regelbundet så länge beställningen är aktiv, så t.ex. om du inte sett på TV på ett tag kan du behöva lämna på teven en längre stund innan kanalerna börjar synas. Den här processen kan ta allt från några minuter upp till ett dygn.

  2. Aktiveringsfel: om du har en HD-kortläsare eller HD-digibox bör den länkas till TV-kortet för att betalkanalerna ska synas. Länkningen kan göras i Minun palveluni på https://minunpalveluni.dna.fi eller genom att kontakta kundtjänsten. För länkningen behövs nummerserien Chip ID eller CAM ID som står på kortläsaren eller boxen.

  3. Ingen signal: kontrollera att du har valt rätt ingång (till exempel SCART/HDMI). Testa att dra ut sladdarna och sätt in dem på nytt. Antennkabeln rekommenderas vara kortare än 4 meter och inte skarvad på något sätt; alla eventuella extra metrar och skarvsladdar försvagar signalen. I antennhushåll kan "ingen signal" även innebära en allmän störning i antennätverket eller att det är något fel på den egna husantennen.

  4. Kortfel / Kontrollera kortet / Inget kort: kortet kan till exempel vara insatt fel väg, eller så får kortläsaren inte får kontakt. Testa att ta ut kortet, torka av chippet med en mjuk trasa och lägg tillbaka kortet. Kontrollera så att du sätter det rätt väg. Kortet kan också ha gått sönder, i vilket fall det går att byta ut i en DNA affär.

  5. Inget felmeddelande (svart ruta): Om du nyss har beställt kanalerna eller inte sett på dem på ett tag betyder detta vanligen att kanalrättigheterna strax har uppdaterats, och du behöver bara vänta en stund till med teven på. Det är alltså ofta så att teven först meddelar kodad signal, innan rutan blir helt svart, varpå kanalerna börjar synas. Om rutan bara slocknar plötsligt kan det hjälpa att ta ut kortet, torka av det med en mjuk duk och sätta in det på nytt.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.