Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Varför kan jag inte skicka mms?

Hej !
Jag har DNA Super Prepaid 4G. Jag kan både ringa, ta emot samtal och skicka o ta emot sms. Har försökt skicka mms med telefonen men den skickar inte! Det står att den skickar men den gör inte det. Efteråt står de som skickade, har ni några tips? Vad är felet?

Kommentarer

  • Hej Heidi,

    Problemet kan vara med telefonens MMS-inställningar. I MMS-inställningarna borde det stå:

    Namn: DNA MMS
    APN: mms
    Startsida/MMSC(URL): http://mmsc.dna.fi
    MMSC-proxy: 10.1.1.2
    Port: 8080
    MCC: 244
    MNC: 12
    APN-typ: mms
    IP-typ: IPv4

    Alternativt kan du skicka ASETUKSET till 14000 för att få inställningarna som meddelande till din telefon.

    Mvh.,

  • Hej ! Jag kan inte skicka mms från min telefon men kan smsa.Vad beror det på.
  • Hej Rose-Marie,

    det kan finnas flera orsaker till detta. Orsaker kan vara att man kan själv kan ha aktiverat MMS-spärr via telefonen eller så kan man när abonnemangsavtalet har gjorts beställt MMS-spärr (detta kan i så fall kontrolleras när du kontaktar DNA kundtjänst).

    Uppstår problemet endast när du försöker sända MMS till en viss nummer, eller kan du ej sända MMS till någon telefonnummer alls?

    Om du aktiverar MMS leveransinformation i din telefon, står det att MMS.et är levererat, eller står det att MMS medddelandet ej kunde levereras?
    Kan du ta emot MMS?

    Abonnemangets mobildata måste också alltid vara aktiverat, för att du ska kunna sända MMS så vänligen kontrollera också detta via telefonens mobildata inställningar. Har du också ett telefonabonnemang där det ingår mobildata?

    I sista hand bör du försöka sätta ditt DNA SIM kort i en annan telefonmodell som klarar av att hantera mobildata, och testa om du kan sända MMS när du har SIM kortet i en annan telefon. På detta vis kan du felsöka för att se om problemet är relaterat till själva apparaten ( telefonen ) och telefonens inställningar eller till abonnemanget och dess funktioner.

    Om problemet trots ovanstående hjälp fortsätter, vänligen kontakta DNA Kundtjänst så kan ditt abonnemang och din MMS tjänst kontrolleras.
    DNA Linda kundrådgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.