Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

WBOX HD3 boxen crashar och startar om ibland då man går ut ur PVR inspelning

Detta händer om man just har scrollat i filmen då man går ut ur inspelningen.

Detta har hänt i HD kanalerna, har inte provat SD kanalerna (eftersom jag använder DNA Web TV för dem).

Problemet är att omstarten är väldigt långsam.

Firmware versionen är 4.6.2 och 'hårdskivan' är en 16 GB USB minnessticka.

Kommentarer

  • Hej Bengt,

    kontrollerade med tekniska avdelningen att du har senaste och nyaste firmware versionen så till den delen borde det vara ok. Vi rekommenderar att du testar med en annan extern hårdskiva för att se om problemet då försvinner. Försök också återställa fabriksinställningarna på Wboxen.

    DNA Linda kundrådgivare
  • Crasharna tycks inte vara direkt beroende av hårdskivan.

    För boxen crashade också då jag sett på (och spolat) några hyrfilmers trailers (efter att jag skrev denna buggrapport).

    Jag bytte ändå från memory-stick till en 'riktig' USB hårdskiva och återställde fabriksinställningarna.

    Men det hjälpte inte, boxen crashar förr eller senare då man avslutar tittande på en film efter att ha spolat lite.

    Boxen är för mig bara två veckor gammal, så det är lite oroande att den nu ren crashar.
    Den vare en garantikollad box, så den var använd då jag köpte den från DNA shoppen.

    I värsta fall blir jag tvungen att returnera den ifall den har något fel i minnesmodulerna.

  • Hej,

    ok, vårt ovanstående svar är vad vi kunde ge råd om i detta fall och vad vi kunde kontrollera härifrån.

    DNA Linda kundrådgivare
  • Det är bra, Linda.

    Men du kan väl be tekniska avdelningen prova spela in hd kanaler, spela upp dem, spola fram och tillbaka och sen stänga uppspelningen (och sen repetera den cykeln några gånger).

  • Hej,

    tekniska avdelningen gav nu råd om att i detta fall är det bäst att du tar Wboxen med dig till närmaste DNA Kauppa.

    DNA Linda kundrådgivare
  • Har tekniska avdelningen själv alls försökt återskapa problemet?

    Det är ju nämligen och förstås enkelt och behändigt för tekniska avdelningen att sätta allt jobb på kunden; 1. prova en annan hårdskiva, 2. återställa fabriksinställningarna, 3. söka (igen) kanaler (långsamt), 4. sätta in (igen) username/pw till nätinspelningarna och sen 5. slutligen föra boxen till DNA butiken för ett okänt öde.

    Jag ringde DNA:s kundtjänst och de sa att boxen antagligen far på service så sen blir jag utan box om nu inte butiken råkar ha någon lånebox.

    Idag är sista provdagen (14 dagar) för boxen så kanske jag bara återlämnar den och tar en ny(gammal) istället.

    Få se hur det går i Lojos DNA butik dit jag nu idag tänker föra boxen.

    Ändå känns det som att kunden själv får slösa tid och kilometrar för lösa DNA:s orsakade problem.

  • I helgen gav boxen ett felmeddelande före den crashade:

    Ett fel har inträffat.
    Vänligen kontakta din operatör.
    [Felaktigt format: -305]

    Se bild på https://goo.gl/photos/vLLWCQwyeA8sp6h99.

  • Hej Bengt,

    tack för tilläggsinformationen. Tog upp även detta felmeddelande med tekniska avdelningen, som rekommenderar fortsättningsvis att Wboxen förs till service.

    DNA Linda kundrådgivare
  • Jo, jag skall föra boxen på service, kanske till och med idag.

    Igår gav boxen ett liknande fel som det där "Felaktigt format: -305" meddelandet men nu med numret 2000.

    Jag skulle vilja veta vilka hårddiskar som ni rekommenderar (ifall de nu har något samband med crasharna)?

  • Hej!

    I samband med köpet av vår digibox kan man också köpa som tillägg från oss en hårddisk, för tillfället har vi Seagate ja Western Digital, så det är dom vi rekommenderar.

    Mvh,

  • Med andra ord skulle t.ex. den här SEAGATE 1 TB passa?

    http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Talle...

  • Hej!

    Det stämmer den skulle fungera, boxen stöder hårdskivor upp till 2 TB storlek.

    Mvh,

  • Bra, tack Juuso.

    Jag far nu till DNA butiken i Lojo och ser vad som händer.
    Hoppeligen får jag en lånebox medan gamla är på service.

  • Fick tillbaka den fixade boxen igår; moderkortet har tydligen bytts.
    Och minsann; crash-problemen är borta!

    Men den visade fortfarande (en gång) felmeddelande:

    "Ett fel har inträffat."
    "Vänligen kontakta din operatör."
    "[Felaktigt format: -2000]"

    Första gången var det nummer -305, nu senare -2000.

    Det skulle vara intressant att veta vad som egentligen menas med dessa kryptiska felmeddelanden. Kan ni fråga från tekniska avdelningen vad dessa betyder?

    Eller, ännu bättre; koda om dessa felmeddelanden från nummer till förståelig text.

  • Hej

    kontaktade tekniska angående detta; vi har inte direkt svar på vad ovanstående kod betyder men de kollar upp det.

    DNA Linda kundrådgivare
  • Tyvärr kraschar boxen fortfarande.
    Det tycks kräva lite längre användande förrän den kollrar bort sig.

    Det hela började med att boxen inte ville visa tv kanaler.
    Jag försökte få den att visa MTV3 HD men den ville inte visa det.

    Så vi såg på en nätinspelad film (icke HD) i stället.
    Det gick helt bra.

    Sen såg jag lite på YLE3 HD inspelade nyheter, spolade lite och gick ut ur HD uppspelningen.
    Då kraschade boxen och startade om sig.

    Så om hela moderkortet är bytt i boxen kan det bara tyda på fel i program(mjuk)varan.

    En för mig viktig orsak att köpa hela WBOX HD3 boxen var att kunna spela in HD kanaler eftersom det inte går på nätinspelningarna. Nu har detta argument skjutits i sank av dessa kraschar.

    Det skulle inte förvåna mig om också HD hyrfilmerna crashar då man går ut ur uppspelningen. Det gjorde den med trailers före servicen men det har jag inte provat så mycket efter servicen (moderkortsbytet).

  • Hej!

    Beklagar att problemen fortsätter.

    Jag skulle ännu ha velat veta använder du dig fortfarande av 16 Gb USB-stickan eller har du en annan hårdskriva?

    Mvh,

  • Jag använder 16 Gb USB-stickan.

    Den äldre 500 GB hårdskve-USB:n tycks orsaka felmeddelandena -305 och -2000.
    Den är kanske lite långsam att starta från standby och kanske därför orsakar nån timeout eller liknande.

    Men oberoende av sticka så skall de inte få kunna krascha boxen.
    Kanske boxen har något minnesläckage som crashar boxen då minnet tar slut.
    Eller så använder den minne som har blivit frigjort.
    Jag har kodat dator program i 23+ år så jag har nog sett min kvot av just sådana buggar.

    Så jag tror inte att stickan är huvudorsaken. Boxen crashade också vid nätfilms-trailer-exit.
    Därför är jag tveksam till att sätta pengar på en hårdskive-usb som ändå inte fixar crash problemet.

    Men om ni har en hårdskive-usb att låna, så testar jag den gärna.

  • Hej Bengt,

    kontaktade tekniska i ärendet som svarade att det borde ändå fungera klanderfritt med de apparater som vi har testat funktionerna med, dvs om man har Wbox och hårdskivorna Seagate eller Western Digital som vi har i försäljning till Wboxarna. Tror ej att det finns hårdskivor för utlåning utan de finns enbart till försäljning, men du kan naturligtvis gå till någon DNA Kauppa och fråga ifall det eventuellt skulle finnas någon extra för utlåning; detta kan vi dock inte garantera.

    DNA Linda kundrådgivare
  • Jag kopplade bort både usb minnesstickan och 500 GB disken - och boxen kraschar ändå.

    Det kräver lite användning före men igen då man sett på HD-hyrfilms-trailers så kraschar boxen förr eller senare då trailerna slutar.

    Jag vet inte om det är scrollandet (fast forward/rewind) som orsakar problemen.
    Inte heller vet jag om det är bara HD filmer som orsakar problemen.

    Men jag får boxen att kraschat då man sett på hd filmer och scrollat fram och bak.
    Både med usb sticka och utan (exempelvis med hd trailers i hyrfilms-sektionen).

    Så bollen rullar tillbaka till tekniska teamet.

    Om DNA inte hittar problemet och fixar det så kommer jag att återlämna (den redan en gång "fixade") boxen och begära pengarna tillbaka.

  • Som internetanslutning (för nätverks tv och filmer) har jag förresten DNA:s 4G B315s-22 box.

  • Hej!

    Beklagar att boxen fortfarande har problem.

    Det skall idag vara möjligt att ladda den nyaste programvaran till boxen (version 5.2.4) som skall korrigera t.ex olika stavfel & förbättra boxens prestanda (mindre kraschar om jag förstod tekniska rätt).

    Dom rekommenderade att du uppdaterar boxen till den nyaste versionen och testar om det förbättrar situationen, om boxen fortfarande kraschar efter detta så är det tyvärr något annat som är fel med just den boxen som du har och då borde den skickas tillbaka på service och göras klart för dom vad det är som är felet med den så att det säkert repareras.

    Mvh,

  • Bra, fast åtminstone än (2016-04-27 12:52) bjuder wboxen ingen programuppdatering.

  • Hej,

    datumet för uppdateringen är 27.4 , men någon exakt tid har vi inte information om. Så enligt nuvarande uppgifter kommer den någongång under dagens lopp.

    När uppdateringen sedan finns tillgänglig, så är det bara att koppla kabeln från modemet/routern till Wboxen så borde den fråga efter uppdatering. Starta sedan gärna ännu om Wboxen och modemet efteråt.

    DNA Linda kundrådgivare
  • Angående:

    "Linda 2016-04-27 13:27"

    "Hej, datumet för uppdateringen är 27.4, men någon exakt tid har vi inte information om."
    "Så enligt nuvarande uppgifter kommer den någongång under dagens lopp."

    Inte heller ännu idag (2016-05-02 12:40) bjuder wboxen någon programuppdatering.
    Programuppdaterings statusen är helt enkelt "Inte tillgänglig".
    Jag har provat varje dag, men inget händer.

    Igår rebootade (crashade) wboxen (igen) och nu har den tappat bort hd kanalerna.
    Det är andra gången den tappar bort hd kanalerna.

    Wboxen är för övrigt mycket het.
    Speciellt i användning (brännande het) men också i standby mode.
    Om detta är root cause, så lär ingen programuppdatering hjälpa crasharna.

    Vilket problembarn denna wbox är.

  • Hej!

    Beklagar att det inte ännu kommit någon uppdatering till boxen.

    Försök med följande: Dra ur antennkabeln och slå på box igen genom att dra ur och sätta in strömkabeln . Det kan krävas flera omstarter.

    • Gör en manuell fabriksåterställning, men inte en automatisk kanal-sökning.
    • Dra ur strömsladden
    • Tryck på boxens "högerpil" -knapp (finns på själva boxen)
    • Anslut strömsladden igen
    • Pil-knappen måste hållas ner tills TV:ns startskärm kommer på.

    Mvh,

  • Jag installerade den nya programversionen 5.2.4 men boxen crashar (= rebootar plötsligt) precis på samma sätt som förut. Eller är det en ännu nyare programuppdatering på kommande?

  • Hej!

    Beklagar att boxen fortfarande har problem.

    Detta är den nyaste versionen och för tillfället så vet vi inte ännu när nästa uppdatering kommer.

    Jag skulle rekommendera att skicka boxen på service igen för den ska inte crasha så här pass mycket.

    Mvh,

  • Jag tror inte att ännu en service hjälper. Förra gången så bytte de nämligen ut hela moderkortet så jag fick i princip tillbaka en slitter ny box.

  • Hej!

    Beklagar att inte förra servicen korrigerade problemet.

    Ändå så uppstår inte dessa problem med tekniska avdelningens test-digibox och om en fabriksåterställning inte korrigerar boxens crash problem så finns det tyvärr inte mycket annat som man kan göra åt saken just nu.

    Mvh,

  • Jag fabriksåterställde boxen (som rekommenderat) och rebootade den manuellt.

    Jag bytte från en 16 GB minnessticka USB till en 500 GB Seagate (DNA rekommenderat märke) USB hårddisk.

    Jag satte in några sökordsinspelningar och plötsligt fryste boxen
    Några sekunder senare auto-rebootade (= crashade) boxen.
    Så vi är stadigt tillbaka till ruta ett efter 1+ månads trubbel.

    Fjärrkontrollen beter sig annars ibland lite märkligt.
    Den tolkar ibland OK knappen som pil-kommandon (eller vice versa).
    Kanske den kollrar bort boxen?
    Kan man byta bara fjärrkontrollen?
    Detta är en long-shot men vad annat kan vi göra?

  • Hej!

    Den kan kollra bort boxen lite men det borde inte göra så att den fryser / craschar på detta vis.

    Som sagt så rekommenderar vi fortfarande att du tar boxen samt fjärrkontrollen med dig till DNA butiken och frågar om det går att byta ut dom / skicka in på service.

    Mvh,

  • Jag köpte en ny 1TB Seagate så jag får testa med en 'senaste nytt' produkt i fall den gamla Seagaten var för långsam. Om inte den funkar, skall jag fara till DNA butiken.

    Men boxen går fortfarande väldigt_het, också i standby.
    Det kan inte vara normalt?

    Och så tappar WBOX:en alltid emellanåt HD kanalerna, för att sen (kanske) hitta dem efter en tids sökande.

    TV:n har inga problem att visa hd kanalerna fast den får signalen försvagad efter WBOX:en.

    Det är något väldigt skumt och mystiskt med denna WBOX HD box ... !

  • Hej!

    Boxen kan nog bli lite varm vid användning men den skall nog inte bli het och inte i t.ex standby läge, så det är inte normalt.

    Vi skulle fortfarande rekommendera att skicka in boxen på service och berätta till försäljaren vad som redan blivit gjort åt boxen före den skickas iväg.

    Mvh,

  • Jag får väl lov att igen föra in den på service, då.

    Fast förra gångens service byttes ändå hela moderkortet .
    Så i princip fick jag ren då en ny box.

    Om jag inte får en ny eller den fixade inte blir bättre då så returnerar jag hela boxen och begär pengarna tillbaka.

  • ##Nytt felmeddelande från WBOX HD3:an:

    ##Felaktig server respons: -1302

    Se bild: https://goo.gl/photos/o7PUhmDbC5f5jpGb7.

    Så att byta till splitter ny Seagate 1 TB USB hårddisk hjälpte ej.
    Boxen crashar fortfarande glatt och gärna.

    Jag skall föra in boxen för byte - för service hjälper tydligen inte.

  • Angående:

    DNA Linda 2016-04-22 10:21

    Hej

    kontaktade tekniska angående detta; vi har inte direkt svar på vad ovanstående kod betyder men de kollar upp det.

    Har tydligen inte kommit något svar för dessa felkoder ännu (över en månad senare).
    Felkoderna var alltså -305 och -2000 och nu senast -1302.

  • Hej!

    Beklagar att boxen fortfarande har problem.

    I vilket skede kom det här meddelandet Felaktig server respons: -1302, vad gjorde du precis när den kom?

    Mvh,

  • Vi satte filmen på paus och gick i bastun för ca 10 minuter.
    Sen då vi kom tillbaka var felmeddelandet i rutan.

  • Alltså inte hyrfilm utan en inspelad från dna net tv film.

  • Hej!

    Tyvärr är det nu så att tekniska supporten inte har uppgifter om dessa felkoder. Dom rekommenderade att boxen och hårdskivorna skickas in på service så att dom förhoppningsvis kan notera problemet och byta boxen till en helt ny, eftersom dom olika hårdskivorna du testat me lär nog inte alla ha något fel.

    Gällande HD kanalerna som försvinner så lär det vara samma sak att denna box som du har så den tycks ha något större problem och bäst vore att byta ut den helt mot en ny, eftersom det inte heller är normalt att dom försvinner.

    Mvh,

  • DNA service vill alltså låna mina 3 hårdskivor för obestämd tid för att hitta problemen?
    Boxen har ren bytts hela moderkortet i första servicen så det är i princip redan en ny box.

    Men nog tar jag förstås emot en helt splitterny box.

    För om jag får den gamla "lite putsad" tillbaka med samma problem, så kommer jag att kräva en helt ny box i stället eller så pengarna tillbaka.

    Det att boxen är het hela tiden (också i standby) skulle kunna vara root cause; elektroniken virrar bort sig. Kanske DNA servicen inte tittar mer än 5 minuter om de inte ser problemen?

    De borde ha igång boxen några dagar/veckor och sen se och spola i en full-lång 2 timmars HD film för att kanske se problemen.

  • Hej!

    Det är det som borde poängteras ut åt försäljaren vid DNA butiken också att dom ska testa det med en inbandning/tittandet av inbandade program samt att boxen är onormalt varm även i standby, vilket troligtvis orsakar dessa problem, annars kan det vara att dom bara snabbt kollar boxen och inte märker av sjävla problemet.

    Mvh,

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.